Sportul, parte din mine

Sportul, pentru mine, înseamnă bucurie, înseamnă mişcare şi cunoaşterea altor oameni angrenaţi în aşa ceva. Sportul este echivalentul sănătăţii. A face mişcare zilnic înseamnă a sta departe de doctor pentru o perioadă lungă de timp.
Noi, românii, nu prea facem sport, o spun cu tristeţe, deşi văd mulţi conaţionali înscrişi la maratonurile la care particip. Apropo, acest articol îl scriu din Ungaria, unde particip la UltraBalaton.
Pentru mine vor fi cam 32 de ore pentru care m-am pregătit timp de câteva luni. Nu mi-am propus nimic altceva decât să termin cei 220 km în timpul regulamentar de 32 de ore. 
M-am pregătit așa cum am simţit eu ca aș putea să mă pregătesc pentru acest concurs. Am acumulat aproximativ 2000 km în acest an, și am dedicat 2 dintre ultra-urile de anul trecut pentru pregătirea mentală pentru UB (100 km pe pista de 200 m şi CiucaşX3Ultra).
Mental și fizic sunt cumva pregătit (atât căt poți fi pentru asta). 
Spuneam de conaţionali; din totalul polulaţiei, doar 6% practică sport, asta ne face să fim la coada Europei, un procentaj mai scăzut fiind înregistrat de Cehia și Polonia, ambele cu 5% din populație, respectiv Bulgaria, cu doar 2%”.

Ce mă motivează să fac mişcare…

Încă de mic copil am fost pasionat de alergare. Am practicat fotbalul, iar ceva mai târziu, de pe la vârsta de 14 ani m-am apucat de cross-uri impulsionat de puterea de câştig a Gabrielei Szabo. Îmi doream enorm să ajung ca ea, să pot câştiga o cursă de atletism sau o medalie. Aşa s-a născut motivaţia de a face sport, din dorinţa copilărească de a câştiga ceva. Omul, în general, dacă nu este impulsionat cu ceva, nu se mişcă.
Dar anii au trecut şi mi-am dat seama că nu medaliile aduc sănătate, ci însuşi efortul. Acea muncă zilnică, în care stropii de transpiraţie îţi inundă fruntea şi îţi umezesc tricoul.

Ce mă mai motivează…

Motivaţia de a face sport înseamnă acea dimineaţă în care te trezeşti, îmi beau fresh-ul de portocale şi ies pe pista de alergare din parc.
Motivaţia de a face sport înseamnă fiecare litru de apă consumat când îmi spăl adidaşii sau hainele transpirate.
Motivaţia de a face sport înseamnă bucuria din fiecare pas care adunat cu alt pas dă un kilometraj mulţumitor la finalul zilei.
Motivaţia de a face sport înseamnă să te angrenezi într-un cross sau marathon şi să îţi ajuţi adversarul căzut. Nimeni nu trebuie lăsat în spate, exact ca la război. Linia de sosire este pentru noi, alergătorii, cum este Luna pentru astronauţi. O atingi mai târziu şi îţi revin în minte toate minutele, orele, zilele de antrenament.
Motivaţia de a face sport înseamnă să fii un exemplu pentru cei mici, care tot mai mult sunt acaparaţi de tehnologie, iar pentru ei sportul înseamnă Fifa, nu alergarea în aer liber.
Movtivaţia de a face sport înseamnă să nu trec pe la medic decât pentru a lua o adeverinţă în caz că am nevoie la vreo competiţie.
*Primul trofeu câştigat
Abilitatea reprezintă ceea ce eşti capabil să faci. Motivaţia determină ce faci. Atitudinea determină cât de bine faci lucrul pe care ţi l-ai propus.
Ce trebuie să consumăm pentru a avea un echilibru în mişcare

Cu 3-4 ore înaintea unui antrenament fizic, masa luată trebuie să conţină carbohidraţi ca: cereale, paste, pâine integrală sau orez. Nu trebuie consumaţi carbohidraţi simpli, precum zahărul sau glucoza, deoarece se absorb rapid şi, în maximum o oră, se va instaura hiploglicemia şi se va accentua deshidratarea.

În timpul alergării

Apa este principalul supliment ce trebuie consumat în timpul efortului. Cei care depun efort susţinut şi intens trebuie să consume o dată pe oră 20-60 grame de carbohidraţi care pot proveni din sucurile sportive, mai uşor absorbabile.

Dupa alergare

Prima masă după alergare trebuie să fie luată la maximum 30 de minute. Se poate consuma fără probleme o băutură sportivă, un fruct sau un covrig. Chiar dacă este dificil să mâncăm după efort, nu trebuie să renunţăm la această mică şi necesară "gustare".

Condiţii alimentare în funcţie de distanţele parcurse

Pentru distanţele lungi, accentul se pune pe carbohidraţi şi hidratare. Principalele alimente ce trebuie consumate sunt pâinea, pastele, orezul, cerealele, fructele, lactatele şi bauturile sportive;

Pentru distanţele medii, alimentaţia trebuie şi ea să fie bogată în carbohidraţi, dar foarte echilibrată pe tot parcursul anului, chiar dacă evenimentele sportive sunt sezoniere;

Pentru alergările în viteză, proteinele sunt cele mai importante, deoarece accentul se pune pe creşterea masei musculare. Suplimentele sportive trebuie evitate. Sfatul unui nutriţionist este foarte necesar.

Pentru alergare iarna, necesarul de carbohidraţi este la fel de important, însă consumul de lichide trebuie să crească.

Următorul maraton…
Iubitorii de mișcare pot participa pe 19 și 20 mai la Maratonul Internațional Brașov, ediţia a IV-a.

Poate participa oricine! De la 6 la 90+ ani, alegând una dintre cele 6 curse, pe distanţe diferite: maraton 42km, semimaraton 21 km, cursa de 10,7 km şi cursa populară de 5,7 km (necompetitivă şi necronometrată, în scop caritabil), team run 4×10.7 km şi curse pentru copii între 6-14 ani.

Zona de start şi de finish este Piaţa Sfatului, chiar între Biserica Neagră şi Casa Sfatului. Fiecare competitor va avea prilejul să descopere în alergare atât Braşovul, cât şi împrejurimile acestuia întrucât traseul este unul deosebit de pitoresc şi presărat cu obiective istorice şi turistice.

Perioada de înscriere la Maraton se termină pe 15 mai!

TAXE DE ÎNREGISTRARE

I. Taxe MARATON
Primii 42 înscrişi – taxa promo 95 lei/pers
Următorii 42 înscrişi – taxa 115 lei/pers
Următorii 42 înscrişi – taxa 140 lei/pers
Următorii 42 înscrişi – taxa 165 lei/pers
Următorii 42 înscrişi – taxa de 180 lei/pers

II. Taxe SEMIMARATON
Primii 42 înscrişi – taxa promo 75 lei/pers
Următorii 84 înscrişi – taxa 100 lei/pers
Următorii 168 înscrişi – taxa 120 lei/pers
Următorii 336 înscrişi – taxa 135 lei/pers
Următorii 336 înscrişi – taxa 150 lei/pers

III. Taxe Team Run
Primele 5 echipe înscrise – taxa promo 220 lei/echipa
Următoarele 10 echipe înscrise – taxa 250 lei/echipa
Următoarele 20 echipe înscrise – taxa 300 lei/echipa
Ultimele 30 echipe inscrise – taxa 360 lei/echipa

IV. Taxe 10,7 K
Primii 10 înscrişi – taxa promo 60 lei/pers
Următorii 50 înscrişi – taxa 75 lei/pers
Următorii 100 înscrişi – taxa 100 lei/pers
Următorii 200 înscrişi – taxa 110 lei/pers
Următorii 300 înscrişi – taxa 120 lei/pers
La cursele de maraton, semimaraton, maraton stafeta si 10,7k, 15% din taxa de participare se va dona cauzei de caritate a evenimentului.

V. Taxe 5,7 k
Taxa de participare se donează 100% cauzei de caritate a evenimentului.
Primii 10 înscrişi – taxa promo 20 lei/pers
Următorii 50 înscrişi – taxa 30 lei/pers
Următorii 100 înscrişi – taxa 40 lei/pers
Următorii 200 înscrişi – taxa 50 lei/pers
Următorii 300 înscrişi – taxa 60 lei/pers
Pentru Braşoveni taxa este gratuită! (În baza dovezii domiciliului sau rezidenţei în Braşov)

VI. Taxe KIDS
Nu există taxă de participare.
Locuri disponibile:
categoria 6-7 ani: 200 locuri disponibile (500 m alergare)
categoria 8-9 ani, 10-12 ani şi 13-14 ani: 300 locuri disponibile (1 km alergare)

VII. Cursa de 2,5 km
Taxa de participare se donează 100% cauzei de caritate a evenimentului.
Primii 10 înscrişi – taxa promo 20 lei/pers
Următorii 50 înscrişi – taxa 30 lei/pers
Următorii 100 înscrişi – taxa 40 lei/pers
Următorii 200 înscrişi – taxa 50 lei/pers
Următorii 300 înscrişi – taxa 60 lei/pers

Pentru a vă înscrie, completaţi formularul disponibil AICI, iar pentru mai multe detalii accesaţi pagina de Facebook a evenimentului.

Competiția din inima Transilvaniei a strâns deja participanți din țări precum Albania, Algeria, Argentina, Bahrain, Bulgaria, China, Danemarca, Elveția, Emiratele Arabe Unite, Franța, Germania, Grecia, Ungaria, Iran, Irlanda, Israel, Italia, Japonia, Marea Britanie, Mauritius, Moldova, Nigeria, Norvegia, Noua Zeelandă, Olanda, Pakistan, Polonia, Reunion, Rusia, Serbia, Singapore, Spania, Statele Unite ale Americii, Suedia și Turcia.
Maratonul Internațional Brașov va grupa, la start, aproximativ 3.000 de pasionați de sport de toate vârstele, din România și din străinătate.

Sper să ne vedem cu bine în capitala montană. Eu voi alerga la Maraton, cu siguranţă. Voi fi onorat de prezenţă!