În copilărie eram înnebunit după lozurile în plic. Mai ştiţi
acele mici pătrate de hârtie pe care dacă le desfăceaţi puteaţi da de un câştig frumuşel?
Ei bine, această nebunie a mea după lozuri nu se trăgea de la dorinţa de a juca,
ci de la tânjeala după o minge de fotbal, mai exact un Artex, pe vremea aceea a
anilor 2000.
Probabil vă întrebaţi de ce nu am strâns banii pe care îi
aveam. Ba îi strângeam, dar nu erau foarte mulţi. Părinţii nu m-au
învăţat la bani, îmi ofereau săptămânal doar una-două bancnote de 10.000 lei (1
leu acum), iar ca să îmi iau o minge care costa 300.000 lei, îmi trebuiau câteva luni.
Eu, încă din copilărie, m-am ghidat după o zicală: TOTUL SAU NIMIC,
zicală ce însemna titlul unui film care mi-a plăcut enorm. David Mamet,
regizorul, l-a creionat astfel încât să învăţăm ceva din el.
Pe scurt. Este vorba despre
un agent comercial, omul care vinde - cumpără - investește - păcălește, cu
singurul scop de a fi mereu în câștig. Acțiunea nu focalizează pe un anumit
personaj, ci pe un grup, un nucleu format din oameni care nu-și dau seama că
sunt depășiți de realitate, că metodele profesionale s-au schimbat și doar
retrăind gloria trecutului supraviețuiesc într-un prezent dur și nemilos. La
firma Premiere Properties, veteranul Levine, supranumit cândva “The Machine”,
mâna dreaptă a șefului Ricky Roma, încearcă zadarnic să mențină afacerile pe
picioare, situația fiind disperată și din cauza bolii fiicei sale, internată în
spital. Un alt agent, Moss, atrage un coleg într-un complot, care urmărește
jefuirea propriei firme și vinderea tuturor ponturilor unei agenții rivale.
Backe e “lupul tânăr” al firmei și aplică o strategie brutală: ori vinzi, ori
te-apuci de altceva. O mână de oameni disperați, cenușii, care refuză să
privească realitatea în față.
Aşadar, cam aşa gândeam şi eu, dar pe alt segment. Ori
câştig, ori nu voi avea niciodată acea minge. Cumpăram foarte des lozuri în plic,
iar la un moment dat am reuşit să câştig zece mii de lei, bani pe care i-am pus
dintr-un foc deoparte. Altădată, după ce am visat că o să câştig toată suma
de 300.000 lei, am cumpărat două lozuri deodată, şi am fost, am fost foarte
aproape să câştig. Ambele lozuri mi-au adus împreună suma de 50.000 lei. Aveam
în total, cu ce mai făcusem din plimbatul cu colindele prin blocurile vecine, căci iarna mă prinsese din urmă, o
sută şi ceva de mii. Am reuşit într-un final să îmi cumpăr mingea, dar cu
ajutorul bunicului, care mi-a dat diferenţa plăcându-i ardoarea cu care îmi
câştigam banii şi de care nu mă atinsesem deloc. De picat, nu am picat în
patima jocurilor de noroc. Pur şi simplu am crezut în mine şi mi-a ieşit. Azi,
când suntem înconjuraţi de atâtea aparate şi case de pariuri, zău că nu am
intrat şi nici nu aş intra în ele. Sunt convins că sunt făcute ca oamenii să
piardă chiar şi salarii întregi, nu că atunci nu se pierdeau, dar eu am avut
şansa mea. Şi după ce am pus mai întâi mâna, apoi piciorul pe mingea aceea,
nici că nu m-am mai atins de vreun loz.
Îmi doresc ca tot mai mulţi oameni să nu-şi încerce norocul la jocurile de noroc, nu vor putea niciodată afla dacă sunt într-adevăr norocoşi. Câştigurile sunt uriaşe, este adevărat, dar şansele sunt infime. Dacă îţi doreşti un lucru extrem de mult, poţi munci mai mult pentru a-l obţine.
Dacă nu eşti cumpătat, pierzi tot într-o clipă. La asta se
referă şi programul Şcoala de Bani pe
Roţi organizat de BCR, care are menirea de a educa micuţii în domeniul
economic.
Acest proiect urmărește să educe financiar copiii cu vârste
între 7 și 14 ani. Sunt organizate astfel ateliere interactive de educație
financiară, într-un camion special adaptat, unde copiii au ocazia să treacă
prin diferite etape de înțelegere și conștientizare a modului cum folosim banii
în economie.
Când are loc acest lucru?
Pe tot parcursul anului caravana se află pe drum și vine în mai
multe oraşe: Bucureşti (16-17 iunie), Timişoara (14
septembrie – 8 octombrie), Arad (9-22
octombrie), Oradea (23 octombrie – 6
noiembrie), Deva (7-21 noiembrie), Sebeş (23 noiembrie – 3 decembrie), Alba
Iulia (4-13 decembrie), Sibiu (14-28
decembrie). Dacă vrei să vină şi în oraşul tău, completează acest formular.
Un imn pentru FLiP
Ca orice idee frumoasă, trebuia să se facă şi un imn. BCR a
venit cu ideea, Psihotrop cu versurile şi linia melodică. Aşa s-a născut imnul
FLiP, cel care s-a auzit pentru prima dată la Cluj-Napoca , pe data de 7 iunie.
Cei doi parteneri, BCR şi Psihotrop nu
s-au oprit aici, ci au provocat pe toţi românii la FLiP your story.
Aşadar, dacă vrei să câştigi prin tragere la sorţi o bicicletă Pegas, intră în joc şi povesteşte ce ai făcut cu primii bani economisiţi.